6. децембар 2018.

Severna kapija i Instagram (deo prvi)





Ukoliko volite da čitate, pratite književna dešavanja i aktivno koristite instagram, onda ste sigurno čuli za njih. Neka od najpozitivnijih iskustava, otkako sam zakoračio u autorske vode, pored promocija i sajmova, bile su mi saradnje sa našim bukstagramerima. Jovana, Davorka, Tamara, Snežana, Marija i Jelena izdvojile su vreme i odlučile da u ime svih vas postave nekoliko pitanja o meni i serijalu “Severna kapija”. Pitanja su inspirativna, a bilo ih je toliko da sam odlučio da ih grupišem u dva odvojena teksta. Pred vama je prvi! Nadam se da ćete uživati.


Jovana (bookstaworm) bila je jedna od prvih, ako ne i prva bookstagramerka sa kojom sam sarađivao. Imao sam prilike da je upoznam na sajmu knjiga u Beogradu i da se uverim u njen prijatan karakter i čiste emocije. Nju bi trebalo da prate svi ljubitelji fantastike na instagramu (pogotovo obožavaoci Harija Potera).

libromanija Da li si odmah na početku znao kako će priča teći ili si počeo sa jednom, a završio sa drugom idejom?
Danijel: Generalno, "Severna kapija" je detaljno planiran serijal i nikada nisam kretao da pišem roman ako pre toga nisam imao dovoljno sadržajnu strukturu, isplanirane misterije i tragove koji ka njima vode. Kada sam krenuo da razrađujem priču, znao sam kako će se serijal završiti i to nisam menjao. Poenta svega je ostajala ista iako su se putevi do cilja često menjali. Pretraživanje rečnika simbola i knjige slovenske mitologije u hodu je dodavalo scene i prepreke koje su mi bile neophodne.

bookstaworm Svi koji te prate na društvenim mrežama vide koliko ti znače porodica i prijatelji, a primetila sam i da svaki put knjigu posvetiš nekome bliskom ili im se zahvališ. Da li su Andreja, Mateja, Adrijana i Lena bili inspiracija za kreiranje učenika u "Severnoj kapiji" i u kojoj meri? Da li su oni zapravo na neki način Suzana, Ilija, Lila i Semil?
Danijel: Hvala ti što si to primetila. Zaista sam blagosloven velikim brojem iskrenih i toplih ljudi koji me kroz život prate. Što se mojih klinaca tiče, oni su bili jako mali kada sam stvarao prvi deo "Severne kapije" (Lena čak nije ni bila rođena) tako da ne mogu da kažem da sam upotrebio njihove karaktere, ali sam im svakako te likove na neki način posvetio. Andreja je preuzeo Iliju, Mateja Semila, Adrijana Suzanu, a Leni je ostala Lila. Ta deca unose boje u moj život. 

moja_biblioteka_ Kada bi zaista postojala "Severna kapija", da li bi svoju decu/braću/sestre poslao tamo na školovanje?
Danijel: Ovo je jako zanimljivo pitanje i moram priznati da se prvi put susrećem sa njim. Naterala si me na razmišljanje. Ono što lično volim kod "Severne kapije", ako govorimo o školi, je atmosfera uoči svih praznika, dekoracija, svetiljke i uopšteno praznični duh koji pokrije planinu u to vreme. Pored toga, u mnogim hodnicima postoje brojna iznenađenja u vidu umetničkih dela, ćupova, statua i misterioznih tapiserija. Voleo bih da moja deca ili rodbina imaju pristup  biblioteci u "Severnoj kapiji" i da uvek imaju tako bogatu trpezu. Ipak, na veliku žalost, moram reći da se ne bih osećao bezbrižno kada bi neko meni drag provodio veći deo godine u tom izolovanom, nepredvidivom predelu.

Jelena (book_lover_jelena) je jedina koja je “Severnu kapiju” osvojila preko instagram darivanja. Od tog trenutka od nje su neprestano dolazile reči hvale, preporuke i zanimljive slike.

according.to.tam Možeš li da navedeš omiljenu činjenicu o svakom od do sada objavljenih delova "Severne kapije"?
Danijel: Ovo je zaista lepo pitanje i prijalo mi je da se preispitujem oko toga šta u kom delu najviše volim. To je zapravo nešto što ja volim da pitam svoje čitaoce. U "Duhovima prošlosti" volim to početno "opipavanje" novog ambijenta i kako lagano kroz Suzanine oči upoznajemo prvo školu, a onda i svet iza stare kapije. Volim i lastu! Ta životinja će nakon ovoga za mene uvek imati posebno značenje. U "Glasovima u tami" volim jezu koju nevidljivi demoni šire kroz atmosferu čitave knjige, kamene anđele na groblju i žestoku borbu u pećini. Taj deo definitivno je najmračniji u čitavom serijalu i volim ga zbog toga. U "Stranicama od peska" volim to što su likovi postali svoji, takvi kakvi jesu i što su upečatljivi. Volim scenu bolnog izbora koji je Suzana morala da načini pred Crnim vodama, volim medveda koji igra šah i strahovitu završnicu u malo drugačijem okruženju od onog na koje smo navikli.

book_lover_jelena Dok si pisao ovu tetralogiju, da li si razmišljao o tome kakve će ona emocije probuditi u čitaocima?
Danijel: Dok sam radio na "Duhovima prošlosti" nadao sam se da bi priča mogla da pronađe svog izdavača, a potom i svoju publiku. Nisam mogao ni da sanjam da će reakcije ljudi biti ovako tople, pozitivne i pune oduševljenja. To što za moje romane ne postoje starosne granice bilo mi je najveće iznenađenje. Da mi je neko pre samo četiri godine rekao da će se sve ovo dešavati, mislim da bih zaplakao od sreće i treme.

bookwitch_77 Svi mi zamišljamo pisce kao neka natprirodna, nedodirljiva bića dok ih lično ne upoznamo. Koliko tebi kao piscu znači druženje sa čitaocima i njihovo mišljenje o tvojim knjigama?
Danijel: Nisam natprirodno biće, veruj mi. Vozim se gradskim prevozom, plaćam kiriju i radim osam sati dnevno, pet dana u nedelji u velikoj korporaciji. Pisanje mi je način da sve to preživim, a kontakt sa čitaocima mi ulepša dan. Znači mi utisak svake osobe i svaki komentar. Dugo mi je trebalo da prihvatim činjenicu da svet iza kapije nije više samo moj i da sam ga podelio sa nepoznatim ljudima koji imaju pravo da u njega zavire, da izvuku sopstvene zaključke i daju samostalne stavove o čitavoj priči.

Marija (libromanija) me je kupila prelepim slikama i zanimljivim recenzijama mojih romana. Upoznali smo se na promociji u Nišu na festivalu fantastike i imali prilike da na zvaničnoj tribini razgovaramo o “Severnoj kapiji”.

bookstaworm Kao neko kome je jedan od omiljenih junaka Amelija, ne mogu da ne pitam zašto si baš odabrao Suzanu, Iliju, Lilu i Semila? Po čemu su oni posebni?
Danijel: Zanimljivo je što baš sada pominješ Ameliju. Pre neki dan razgovarao sam sa jednom čitateljkom o sporednim likovima i upravo nju sam naveo kao jednog od omiljenih. Stvar sa Amelijom je u tome što njoj nisu potrebna preispitivanja i traganja, ona zna ko je i u šta veruje. Kada su u pitanju junaci, tu imam jednu specifičnu formulu koju ne mogu ovako javno da ti otkrijem. Postoji nešto što ih sve povezuje i zbog čega su upravo oni nosioci radnje. 

moja_biblioteka_ Margita je lik koji je mene najviše nervirao, a sa kojim likom si ti imao najviše "muke" tokom pisanja?
Danijel: Uglavnom su mi se likovi javljali kao jako živi i opipljivi, tako da nisam imao mnogo muka oko tog dela posla, moram da priznam. Možda je bilo teško u "Duhovima prošlosti" voditi kroz priču gospođu Etu, recimo. Trebalo ju je predstaviti kao nekoga ko ništa ne zna, a mnogo zna i sačuvati taj faktor iznenađenja do samog kraja. Sa Margitom nisam znao šta ću nakon prvog dela jer mi je u "Duhovima prošlosti" bila neka vrsta misaone imenice, razrešenja ka kome se ide. Kada se konačno pojavila nisam znao kako da je ubacim u već oformljenu ekipu. Odlučio sam da joj u "Glasovima u tami" dam dvostruku ulogu i sve je najednom bilo lakše. Nadam se da će te u "Stranicama od peska" manje nervirati. Čini mi se da je sada konačno postala pravi deo ekipe. Ona je jedna čista, ali izrazito zbunjena duša. Potrebno joj je više vremena nego ostalima, moramo to da imamo u vidu.

according.to.tam Ako moraš da izabereš omiljenog lika iz serijala, ko bi to bio i zbog čega?
Danijel: Bilo bi čudno da kažem bilo šta drugo, osim Suzana. Da nije tako, neko drugi bi odneo glavnu ulogu u ovoj priči. Dodao bih samo da mi je najzabavnije bilo dok sam ispisivao deonice u kojima se Lila svađa ili u kojima Bibi popuje.

bookstaworm Koji je tvoj omiljeni profesor "Severne kapije" i zašto?
Danijel: Najdraža mi je profesorka Kvit, ali bih najradije pohađao časove kod Agice Selene.

Tamara (according.to.tam) je divna romantična duša, a odskora i moja draga koleginica. Mislim da bi sve devojke koje su ikada bile zaljubljene trebalo da pročitaju njenu knjigu. 

libromanija Ukoliko bi se snimio film ili serija o "Severnoj kapiji", da li bi imao neku ideju ili želju ko bi mogao da glumi nekoga od likova (bilo domaći ili strani glumac)?
Danijel: Često zamišljam kako bi i šta izgledalo kada bi serijal došao na platno. Još uvek nisam siguran da li bih više voleo da se snime četiri filma ili četiri sezone serije. Jako mi se sviđa produkcija Netflixovim serija "Stranger Things" i "Chilling adventures of Sabrina". To je atmosfera kakvu bih voleo da vidim u ekranizaciji svojih dela, a glumačka postava je odlična. Voleo bih da sarađujem sa Vinonom Rajder jer je obožavam od detinjstva, a bilo bi zanimljivo videti Džoni Depa u još jednoj uvrnutoj kostimiranoj ulozi (lesnik recimo). Što se glavnih likova tiče, više bih voleo da se pronađu potpuno novi klinci na audiciji. I da, Tim Burton bi bio moj idealan režiser ako pričamo o filmovima.

bookwitch_77 Poznato je da mnogi pisci imaju raznih rituala prilikom pisanja, kakva je situacija sa tobom? Da li pratiš određene, tebi bitne korake ili jednostavno sedneš, “uzmeš papir i olovku u ruke i pustiš da te priča vodi?
Danijel: Nemam nikakve rituale. Volim samo da sam sam i u tišini. Obično sam okružen sveskama, papirima, olovkama i figuricama. Pišem kad god imam slobodnog vremena, ne čekam nikakav znak od Boga.  

book_lover_jelena i bookwitch_77 Da li si se tokom pisanja više vodio emocijama ili razumom?
Danijel: "Severnu kapiju" osećao sam u srcu i kostima. Moje emocije prožimaju svakog lika unutar ovih stranica. Razum se možda najviše bavio stukturom i tim nekim više "matematičkim" stvarima.

bookwitch_77 U serijalu, dosta pažnje poklanjaš svakodnevnim "mukama i problemima" odrastanja. Da li misliš da knjige, poput tvoje, mogu pomoći klincima da se sa tim problemima izbore? Da li mogu podići svest o vršnjačkom nasilju? Popraviti odnose na relaciji nastavnici - učenici, roditelji - deca, pa i između vršnjaka i školskih drugova?
Danijel: Ukoliko se to ispostavi kao istina, biću najsrećniji čovek na svetu. “Severna kapija” ima za ulogu da pomogne deci koja su odbačena i koja nisu popularna u društvu. Isto tako, nadam se da bi onoj drugoj deci mogla da otvori oči i ukaže im na stvari kod kojih greše. U pravu si kad kažeš da bi odrasli (nastavnici i roditelji) mogli mnogo da nauče o ovoj temi kroz stranice mog serijala. Najgore je ignorisati dešavanja oko sebe i ne pomoći nekome ukoliko imaš moć i sredstava da to uradiš. 

Davorka (moja_biblioteka_) napisala je divne recenzije o mojim knjigama, a imali smo prilike i da se upoznamo na promociji “Glasova u tami” u Beogradu. Pratite ovaj nalog za savete o knjigama, putovanjima, kozmetici i mnogim drugim (praktičnim) stvarima. 

bookstaworm U "Duhovima prošlosti" pomenuo si da su duhovi dece preuzeli obličja životinja u skladu sa svojim karakterima. Zašto su to baš lasta, vučica, sova i dabar od svih mogućih životinja?
Danijel: Sova i vuk bili su lak izbor životinja koje su mi iz drugih priča bliske i koje imaju jaku simboliku. Dabar me asocira na neke lepe uspomene iz detinjstva i priče u kojima je upravo ova životinja predstavljana kao nešto iskonski čisto (npr. Čarobna šuma ili Letopisi Narnije - Lav, veštica i orman). Lastu sam odabrao kao izuzetno veselu i hitru pticu koja bi lako mogla da se krije i nestane, a to mi je bilo potrebno na početku dok se nije znalo šta ona predstavlja. 

bookstaworm i book_lover_jelena Kada možemo da očekujemo četvrti i poslednji deo serijala?
Danijel: Ne bih da obećavam ništa što ne mogu da ispunim. Četvrti deo bi trebalo da izađe na jesen sledeće godine, a to će ujedno značiti i definitivni kraj “Severne kapije” što nije baš lako prihvatiti. Moguće je da se taj rok pomeri.

according.to.tam Možeš li u tri reči da dočaraš šta nas čeka u poslednjem delu serijala?
Danijel: (Neverovatne) akcije, (bolni) oproštaji i (zaista snažne) emocije. Nekoliko puta sam došao do suza dok sam radio na završnici serijala. Upozoravam vas na vreme. 

Snežana (bookwitch_77) autorima pruža nesebičnu podršku i srećni smo što je imamo. Družili smo se nekoliko puta u Nišu i ona je za sada jedina bookstagramerka koja je napisala recenzije za sva tri dela “Severne kapije”. Najdraža među vešticama!



Nastaviće se...

Нема коментара:

Постави коментар