Bića slovenske mitologije
Veštice su žene koje
za života sopstvenom voljom „predaju dušu đavolu“ i steknu natprirodna
svojstva. Kod njih se zlo ogleda u njihovoj ružnoći, starosti i neprikrivenoj
okrutnosti. Veštice se noću okupljaju u grupe na gumnima i ispod oraha, pa se
pod mesečinom bave „zlim poslovima“.
Vile su niža mitska
bića – prelepe, večno mlade žene sa dugom kosom u kojoj leži sva njihova moć. Žive
daleko od ljudi, po planinama, pokraj voda ili u oblacima i divljem bilju.
Spomenici iz VI veka govore da su Sloveni oboćavali vile.
Svaka kuća ima po jednu zmiju
čuvarkuću koja živi ispod praga i kojoj je zabranjeno naneti zlo. Ona
simboliše dušu umrlog pretka i nikada nikoga iz svoje kuće ne bi ujela. Iako su
je, po pričama, mnogi videli, niko ne ume tačno da je opiše.
Rusalke su mlade i lepe
devojke koje obitavaju na vodama reka i jezera. One
mame ljude svojom lepotom i dave ih bez milosti. Veruje se da su one utopljene
mlade devojke i žene koje se još nisu udale, čiji je život prekinut iznenada i
dok su bile u punoj snazi. Upravo tu snagu imaju prilike da pokažu jedne nedelje u
godini. Pedeset i jednu nedelju u godini one sanjare u svojim vodenim
skrovištima i u dubinama reka i jezera maštaju o tih sedam dana kada će moći da
kroče na kopno i pokažu se u punom sjaju. U rusalskoj nedelji igraju, pevaju,
penju se na drveće, pletu vence kroz koje se ljube i zavode ljude.
Lesnik je
šumski demon. On je poznat kao gospodar šume koji se
stara da krug života nikada ne bude prekinut. Ima i brojne magijske moći od
kojih je najpoznatija da se privremeno može pretvoriti u drvo ili životinju. Veruje se da sve
što je bliži srcu šume postaje veći, dok se približavanjem ivici šume smanjuje.
Takođe je poznat i kao vučji pastir ili, kako piše u nekim pričama, gospodar
vukova ili vučji predvodnik.
Drekavac je mitsko biće
koje novija tumačenja opisuju kao dušu umrlog nekrštenog deteta. To stvorenje
ima veliku glavu, dug tanak vrat, a njegovo drečanje gotovo je neizdrživo.
Drekavci imaju nezgodnu osobinu da često iz vrbaka ili virova zaskaču
prolaznike kada se uveče vraćaju kući. Veruje se da drekavci ne smeju da priđu rodnoj kući. Ta
činjenica govori o njihovom nedefinisanom poreklu i o tome da su odbačeni od
svojih roditelja.
Bes je zao duh koji se uvlači u čoveka ili životinju i nagoni
ih da pobesne. Besovi su mračni duhovi koji kidišu na ljude, oni ulaze u
telo čoveka i obuzimaju ga iznutra. Na taj način oni potpuno uzimaju kontrolu
nad njim nagoneći ga da radi užasne stvari. Bes je duh koji se hrani negativnim
osećanjima kao što su ljutnja, bol i patnja.
Navi
su naročito zli demoni, nastali od duša mrtvorođene dece. Ovi demoni oličenje
su smrti i kraljevsta mrtvih, a navode se u množini zato što se uvek kreću u
grupama. Navi vrebaju od gluvog doba noći do prvih petlova ispuštajući dečije
glasove. Na ovaj način privlače žrtve koje najradije napadaju, decu i dojilje.
Besomar
je demon grozote i odvratnosti, često poistovećivan sa vampirom ili vukodlakom.
Prvi deo njegovog imena – bes, identičan je nazivu za zlog duha, demona koji se
uvlači u čoveka i životinju terajući ih da pobesne. Drugi deo imena mogao bi
imati veze sa nazivom – mora, koji bi ovoga puta bio muškog imena. U nekim
zapisima se čak može naći i ideja da je besomar zapravo starešina ili neka
vrsta vladara svih zloduha.
Psoglavi
su demoni lešinari– Imaju ljudski oblik, pseću glavu, rep i
jedno ili tri oka. Žive u mračnoj zemlji i hrane se uglavnom leševima. Ponekada
se opisuju i kao demoni čeličnih zuba koji lako mogu da pregrizu svaku kost.
Mora je biće prisutno u mnogim predanjima slovenskih naroda.
Ova reč prvi put je zabeležena negde u XIV veku i prema najubedljivijim
tumačenjima ona predstavlja veštičju ćerku. Mora, dok je još uvek devojka, ne
može postati prava veštica dok se ne uda i ne pojede srce čoveka. Tek nakon
toga i more postaju veštice.
Vodenjak je gospodar voda nastao od oživljenog utopljenika. Najčešće je malog
rasta, ali izuzetno jake i stabilne građe. Ponekad se može zateći u čudnovatom
zelenom odelu sačinjenom od mahovine sa koga kaplje voda. Kada se kreće
zemljom, što je izuzetno retka pojava, njegovi tragovi se mogu poznati po toj
vodi koja za njim ostaje. Veruje se da na dnu najdubljih voda vodenjak živi u
kristalnom dvorcu gde ga poslužuju rusalke i utopljenici. Ovaj vodeni demon čoveka
na koga se nameračio tri puta doziva po imenu nakon čeka se ovaj sam uputu u
vodu i tako se utopi.
Čume žive na kraju sveta, u
jednom zasebnom delu zemlje koji je poznat kao Čumin vilajet. One tamo žive u
nečemu što je privid uređenog idiličnog sveta načičkanog kućama, ulicama i
obrisima dece kojima one glume majke. Čuma je uvek u iščekivanju svog zadatka,
a kada on dođe, starica napušta svoj vilajet i kreće da ga izvrši. Čuma se
često opisuje kao strahovita starica sa dva para crnih očiju u koje ne valja
gledati. Ona ima ogroman baburast nos, jake ruke i
snažne šake. Čume ubijaju strelama koje nose u tobolcu prebačenom preko ramena
ili nekom lončiću.
priredio Danijel Jovanović,
autor serijala Severna kapija
Нема коментара:
Постави коментар